گوچی یک برند مد لوکس ایتالیایی است که در فلورانس ایتالیا واقع شده است. خطوط تولید آن شامل کیفهای دستی، لباسهای آماده، کفش، لوازم جانبی و...
گوچی
گوچی یک برند مد لوکس ایتالیایی است که در فلورانس ایتالیا واقع شده است. خطوط تولید آن شامل کیفهای دستی، لباسهای آماده، کفش، لوازم جانبی و دکوراسیون منزل است. برای عطر و لوازم آرایشی تحت نام Gucci Beauty میدهد.
گوچی در سال 1921 توسط گوچیو گوچی (1881-1953) در فلورانس، توسکانی تأسیس شد. تحت هدایت آلدو گوچی (پسر گوچیو)، گوچی به یک برند شناخته شده در سراسر جهان تبدیل شد.
به دنبال اختلافات خانوادگی در طول دهه 1980، خانواده گوچی تا سال 1993 به طور کامل از سرمایه شرکت کنار گذاشته شدند. در سال 1999، گوچی توسط شرکت فرانسوی Pinault Printemps Redoute خریداری شد که بعداً به Kering تبدیل شد. در طول دهه 2010، گوچی به یک برند نمادین «گیک شیک» تبدیل شد.
در سال 2019، گوچی 487 فروشگاه برای 17157 کارمند راه اندازی کرد و 9.628 میلیارد یورو (8.2 میلیارد یورو در سال 2018) فروش داشت. مارکو بیزاری از دسامبر 2014 مدیرعامل گوچی است و الساندرو میکله از ژانویه 2015 تا 23 نوامبر 2022 مدیر خلاقیت بود. گوچی یکی از شرکتهای تابعه گروه لوکس فرانسوی کرینگ است.
بنیانگذار گوچیو گوچی
خانواده گوچی ادعا میکند که ریشههای آن در شهر تجاری فلورانس از حدود سال 1410 ریشه دارد. Guccio Giovanbattista Giacinto Dario Maria Gucci (1881-1953) فلورانس را به مقصد پاریس ترک کرد و در سال 1897 در لندن اقامت گزید تا در هتل گرانقیمت ساوی کار کند. زمانی که در آنجا کار میکرد، چمدانهای مشتریان ثروتمند هتل را بارگیری و تخلیه میکرد و در مورد سلیقه آنها در مد، کیفیت، پارچهها و شرایط سفر مطلع میشد. او بعداً چهار سال برای Compagnie des Wagons-Lits، شرکت راه آهن اروپایی که در زمینه تفریحات مجلل در سفر تخصص داشت، کار کرد، بنابراین تجربه خود را با سبک زندگی مجلل سفر افزایش داد. بعد از جنگ جهانی اول او برای سازنده چمدانهای خوب فرانزی کار میکرد.
در سال 1921، Guccio Gucci مغازه خود را در Via della Vigna Nuova در فلورانس، جایی که چمدانهای چرمی وارداتی را فروخت، تأسیس کرد. او همچنین یک کارگاه کوچک افتتاح کرد تا اجناس چرمی خود را توسط صنعتگران محلی بسازد. در نهایت، یک کارگاه بزرگتر برای اقامت شصت صنعتگر گوچی احداث شد. در سال 1935، تهاجم موسولینی به اتیوپی باعث شد تا جامعه ملل تحریم تجاری ایتالیا را اعمال کند. چرم کمیاب شد و گوچیو گوچی را وادار کرد تا پارچههای دیگری مانند رافیا، حصیری، چوب، کتان و جوت را در ترکیب محصولات معرفی کند.
در سال 1937، گوچی کیفهای دستی خود را روانه بازار کرد.
همسر و فرزندان گوچیو همگی در مغازه کار میکردند. آلدو، پسر گوچیو، از زمانی که در سال 1925 کار خود را در آنجا شروع کرد، به طور فزایندهای درگیر شرکت خانوادگی شد. او با افتتاح یک فروشگاه جدید در رم در سال 1938، پدرش را متقاعد کرد که رشد کند و لوازم جانبی Gucci (به عنوان مثال دستکش) بیشتری را تولید کند. در طول جنگ جهانی دوم، صنعتگران گوچی روی ساخت چکمه برای پیاده نظامهای ایتالیایی کار میکردند.
این شرکت در طول جنگ جهانی دوم به دلیل کمبود مواد کیفهای دستی را از پارچه پنبهای به جای چرم تولید میکرد. پس از جنگ، تاج گوچی، که یک سپر و شوالیه زره پوش را نشان میداد که با روبانی که نام خانوادگی آن نوشته شده بود احاطه شده بود و مترادف با شهر فلورانس شد.
دولچه ویتا پس از جنگ
پس از جنگ، گوچیو گوچی سهام شرکت را بین سه پسرش (آلدو، واسکو و رودولفو ) تقسیم کرد. در سال 1947، گوچی کیف بامبو را روانه بازار کرد. این برند اولین شعار جهانی خود را راه اندازی کرد، کیفیت پس از فراموش شدن قیمت، مدتها به یاد میماند.
گوچیو گوچی در 2 ژانویه 1953 در میلان درگذشت. در نوامبر 1953، گوچی اولین فروشگاه ایالات متحده خود را در خیابان پنجم و خیابان 58 نیویورک افتتاح کرد. دومین فروشگاه نیویورک در هتل سنت رجیس در سال 1960 و فروشگاه سوم در خیابان پنجم و خیابان 54 در سال 1973 افتتاح شد که باعث شد مردم محلی این منطقه نیویورک را گوچی سیتی بنامند.
در سال 1961، گوچی فروشگاههایی را در لندن و پالم بیچ افتتاح کرد و کیف جکی را عرضه کرد. در مارس 1963، گوچی اولین فروشگاه فرانسوی خود را در نزدیکی میدان وندوم در پاریس افتتاح کرد. نشان دوگانه G برای سگک کمربند و سایر تزئینات جانبی در سال 1964 معرفی شد. روسری فلورا در سال 1966 توسط رودولفو گوچی و ویتوریو آکورنرو برای گریس کلی طراحی شد. شاهزاده موناکو یکی از مصرف کنندگان قابل توجه محصولات گوچی شد. در اکتبر 1968، گوچی فروشگاهی را در 347 رودئو درایو افتتاح کرد و بسیاری از ستارههای هالیوود را به حمایت از این برند سوق داد. با افتتاحیه Rodeo Drive اولین لباسهای گوچی به بازار آمد. پیشرفت گوچی در ایالات متحده منجر به توسعه جهانی آن در آسیا (بازگشایی توکیو در سال 1972، هنگ کنگ در سال 1974) و خاورمیانه شد. در بروکسل، روبرتو، پسر آلدو، اولین فروشگاه فرنچایز گوچی را هدایت کرد. تا سال 1969، گوچی ده مغازه را در ایالات متحده مدیریت میکرد. جان اف کندی رئیس جمهور ایالات متحده آلدو گوچی را اولین سفیر ایتالیا در ایالات متحده نامید.
گوچی یک مجموعه چمدان رولزرویس را در سال 1970 راه اندازی کرد و با شرکت موتورز آمریکا (AMC) برای ایجاد نسخه گوچی از AMC Hornet که در سالهای 1971، 1972 و 1973 شریک شد.
واگن Gucci Sportabout یکی از اولین خودروهای آمریکایی بود که پکیج تزئینی ویژه لوکس ایجاد شده توسط یک طراح مد مشهور را ارائه کرد. گوچی عطرهای گوچی (Il Mio Profumo) و اولین ساعت خود (مدل 2000) را در سال 1972 راه اندازی کرد، اولین فروشگاه دارای امتیاز در ایالات متحده در سال 1973، و گالری گوچی را در فروشگاه بورلی هیلز خود در سال 1977 افتتاح شد.
در سال 1985، لوفر گوچی بخشی از مجموعه دائمی نیویورک موما شد.
دعوای خانوادگی گوچی در دهه 1980
در سال 1969، جورجیو، پسر آلدو، با راهاندازی بوتیک گوچی بهتنهایی، اولین دشمنی خانوادگی را برانگیخت که سرانجام در سال 1972 توسط گروه خانواده جذب شد. پائولو گوچی، پسر آلدو، سعی کرد برند گوچی پلاس را به تنهایی راه اندازی کند. آلدو به دلیل توسعه بیشتر تجارت بین المللی تحت گوچی آمریکا که مالک آن بود مورد انتقاد قرار گرفت. در سال 1982، برای کاهش تنش در خانواده، گروه گوچی تجمیع شد و به یک شرکت سهامی عام به نام Guccio Gucci SpA تبدیل شد.
در ماه مه 1983، رودولفو درگذشت. پسرش مائوریتزیو گوچی اکثریت سهام پدرش را در شرکت به ارث برد و جنگی قانونی علیه عمویش آلدو برای کنترل کامل گوچی به راه انداخت. مائوریتزیو گوچی مدیریت شرکت را بر عهده گرفت. در سال 1986، آلدو گوچی، 81 ساله، که تنها 16.7 درصد از گوچی در اختیار او باقی مانده بود، به دلیل فرار مالیاتی به یک سال زندان محکوم شد.
آثار هنری گالری گوچی منحل شد. در سال 1988، Maurizio Gucci تقریباً 47.8٪ از گوچی را به صندوق سرمایه گذاری مستقر در بحرین Investcorp (صاحب Tiffany از سال 1984) فروخت و 50٪ مابقی را دریغ کرد.
با وجود اختلافات خانوادگی، بین سالهای 1981 و 1987، فروش محصولات گوچی با علامت تجاری به 400 میلیون دلار و تنها در سال 1990 به 227 میلیون دلار رسید. مشخصه دهه 1980 تولید انبوه محصولات گوچی بود که باعث درآمدزایی شد؛ اما بر موقعیت گوچی به عنوان یک برند انحصاری لوکس تأثیر منفی گذاشت. مائوریتزیو گوچی داون ملو را استخدام کرد تا گوچی را به مسیر خود بازگرداند.
از سال 1991 تا 1993، وضعیت مالی گوچی همچنان در خطر بود. مائوریتزیو گوچی به خاطر صرف مبالغ گزاف در دفتر مرکزی شرکت در فلورانس و میلان سرزنش شد.
در مارس 1995، مائوریتزیو گوچی در لابی دفتر گوچی در میلان به ضرب گلوله کشته شد. همسر سابق او پاتریزیا رگیانی به دلیل استخدام قاتل برای قتل او 16 سال در زندان گذراند.
Porno Chic Revival
داون ملو در نوامبر 1989 به عنوان معاون اجرایی و طراح ارشد گوچی استخدام شد. او تعداد فروشگاهها را از 1000 به 180 کاهش داد تا انحصاری برند را بازسازی کند. او همچنین تعداد اقلام فروخته شده توسط گوچی را از 22000 به 7000 کاهش داد. او کیف بامبو و لوفر گوچی را احیا کرد. او دفتر مرکزی گوچی را از میلان به فلورانس منتقل کرد، جایی که تاریخ گوچی در آنجا قدمت زیادی داشت.
در سال 1994، تام فورد به عنوان مدیر خلاق Gucci انتخاب شد. فورد و ملو از آرشیوهای دهه 1970 برند بازدید کردند. مجموعه فورد در سال 1995 که شامل لباسهای سفید با برشهای زیبا بود، فوراً به یک موفقیت تبدیل شد.
لباس گوچی
دومنیکو دی سوله، مشاور حقوقی خانواده گوچی از دهه 1980 و مدیر عامل گوچی از سال 1994، برای تولیدکنندگان چرم گوچی در ایتالیا کمپینی را راه اندازی کرد تا با هم همکاری کنند و برنامه شرکای خود را برای تقویت روابط خود توسعه دهند. او قیمت هر محصول را بررسی کرد و به تدریج بودجه تبلیغاتی گوچی را از 6 میلیون دلار در سال 1993 به 70 میلیون دلار در سال 1997 افزایش داد.
مبارزه LVMH-PPR بر سر گوچی
تا ژانویه 1999، شرکت لوکس فرانسوی LVMH که از سال 1995 به طور محتاطانه سهام گوچی را خریداری میکرد، به 34 درصد مالکیت در گروه گوچی NV رسید. در جستجوی راهی برای خروج از کنترل LVMH، تام فورد و دومنیکو دو سول به سرمایهدار فرانسوی فرانسوا پینو و گروهش Pinault Printemps Redoute که بعداً به کرینگ تبدیل شد، برای خروج اضطراری روی آوردند. در ماه مارس، گروه پینو 40 درصد از گوچی را به قیمت 75 دلار برای هر سهم خریداری کرد و سهام LVMH در یک فرآیند رقیق سازی به 20.7 درصد کاهش یافت.
در سپتامبر 2016، گوچی هاب، مقر جدید خود در میلان را افتتاح کرد که در کارخانه سابق هوانوردی Caproni ساخته شده است. در جولای 2017، گوچی راه اندازی گوچی دکور را اعلام کرد، اولین باری که این برند خود را در بخش دکوراسیون خانه آزمایش کرد. در آوریل 2018، گوچی ArtLab را افتتاح کرد، یک مرکز نوآوری به وسعت 37000 متر مربع در خارج از فلورانس در ایتالیا، که در آن کالاهای چرمی، کفش، مواد جدید، سخت افزار فلزی و بسته بندی توسعه و آزمایش میشوند. در نوامبر 2018، گوچی کتابفروشی Gucci Wooster را در نیویورک افتتاح کرد، یک فروشگاه 2000 کتاب که توسط بنیانگذار Dashwood Books دیوید استرتل اداره میشد. در آوریل 2019، این شرکت گوچی 9 را راهاندازی کرد، شبکهای با 500 کارمند متشکل از 6 مرکز تماس در سراسر جهان برای خدمات مشتریان سطح بالا.
گوچی همچنین مجموعه آرایشی خود را احیا کرد و سپس اولین مجموعه جواهرات خود را راه اندازی کرد.
در سال 2019، فروش گوچی به 9.6 میلیارد یورو رسید.
در دسامبر 2020، پس از توافق بین Kering و Alibaba، گوچی دو فروشگاه (مد و زیبایی) را در Tmall راه اندازی کرد.
در ماه مه 2021، گوچی مجموعهای از عینکها را با نام هالیوود برای همیشه لطفاً عرضه کرد.
از یک تجارت خانوادگی ایتالیایی گرفته تا یک خانه مد نمادین که توسط خانواده سلطنتی، ستارگان هالیوود، و ترندستها در سراسر جهان تحسین میشود، تکامل گوچی به اندازه طرحهای آن چشمگیر است. همانطور که این برند نمادین خود را برای جشن صد سالگی خود آماده میکند، در ادامه به بررسی این موضوع میپردازیم که گوچی چیست و چه چیزی آن را به یکی از خواستنی ترین نامها در دنیای کالاهای لوکس و مد تبدیل میکند.
گوچی از کجا سرچشمه گرفت؟
گوچی در فلورانس، پایتخت توسکانی و زادگاه گوچیو گوچی سرچشمه گرفت. معماری و هنر دوره رنسانس این منطقه از زمان پیدایش گوچی مترادف بوده است و هنوز هم در برخی از طراحیهای مدرن این شرکت دیده میشود. استانداردهای بالای ساخت و تولید ایتالیایی همواره به عنوان کیفیت اصلی برند گوچی در نظر گرفته شده است. امروزه گوچی همچنین دارای دفاتر اصلی است که در رم و میلان واقع شده که یکی از پایتختهای مد جهان به حساب میآید.
مالک گوچی کیست؟
گوچی برای بیش از 70 سال یک تجارت تحت کنترل خانواده باقی ماند؛ اما در سال 1993، خانواده برند گوچی را فروخت. امروزه گوچی متعلق به شرکت فرانسوی کرینگ است که صاحب خانههای مد برتر دیگر نیز میباشد.
گوچی کجا ساخته میشود؟
به عنوان تجارتی که به شدت به ریشههای ایتالیایی خود وفادار است، جای تعجب نیست که اکثر محصولات گوچی در ایتالیا ساخته میشوند. جواهرات گوچی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. هر قطعه جواهرات موجود در این مجموعه کار تیم طراحی داخلی مشهور است و تولید و مونتاژ جواهرات توسط صنعتگران برتر ایتالیایی انجام میشود که این شرکت به کار درستی آنها شهرت دارد.
اما وقتی صحبت از ساخت ساعتهای پیچیده و خاص میشود، یک کشور مدتها پیشتاز بوده است. بنابراین، برای حفظ یکپارچگی و تعهد خود به تولید داخلی، گوچی یک آتلیه ساعت سازی در سوئیس خریداری کرد، جایی که تمام ساعتهای گوچی در آنجا ساخته میشوند. نتیجه تلفیقی از استعداد و خلاقیت ایتالیایی با دقت و تخصص سوئیسی است.
ساعتهای گوچی
گوچی اولین ساعت مد روز خود را در سال 1972 روانه بازار کرد و از آن زمان تاکنون ساعتهای سوئیسی باکیفیت و خیرهکننده را تولید میکند. در واقع، بسیاری از طرحهای کلاسیک ساعتهای قدیمی گوچی همچنان بر طیف فعلی ساعتهای زیبا و چشمگیر این برند تأثیر میگذارند. اگر میپرسید قیمت یک ساعت گوچی چقدر است، طرحهایی از حدود 600 پوند در ارنست جونز پیدا میشود.
Gucci G-Timeless
مجموعه G-Timeless دارای ویژگیهای بارز ساعتهای کلاسیک گوچی است؛ اما با لبهای از دوران معاصر آن را به یک نمونه بی نظیر تبدیل کرده است. این سری شیک و همه کاره که از مدلهای زنانه و مردانه، با انتخاب حرکات کوارتز و خودکار تشکیل شده است، برای لباسهای روز یا شب ایدهآل است. G-Timeless با نقوش گوچی، از جمله گربه عرفانی، مار، و زنبور نمادین گوچی، ترکیبی عالی از دقت سوئیسی و طراحی ایتالیایی در بهترین حالت خود است.
ساعت گوچی دیو
The Dive یک مجموعه کلاسیک الهام گرفته از ساعت غواصی برای مردان است که جذابیت مدرن گوچی را به دنبال دارد. با گزینههای اندازه 38 میلی متر، 40 میلی متر یا 45 میلی متر و طیف وسیعی از مواد، از جمله روکش با طلا، دستبند کلاسیک از جنس استنلس استیل، یا تسمهای لاستیکی مشکی قابل تنظیم معاصر، فضای زیادی برای انتخاب فردی به وجود آورده است. با این حال، این به دور از پیروزی سبک بر ماده است. این ساعت مستحکم دارای قاب تاکی متر، کریستال یاقوت کبود، نشانگرهای درخشان است و تا عمق 200 متری در برابر آب مقاومهست. شکی نیست که ساعت غواصی گوچی یک انتخاب کاربردی و نفیس برای هر مرد مدرنی است.
ساعتهای گوچی گریپ
طراحی متمایز مجموعه Gucci Grip، که عمدتاً یونیسکس است، واقعا خیره کننده است. صورت مربعی، نرم شده با گوشههای گرد، دارای نمایشگرهای چرخشی که ساعتها و دقیقهها را نشان میدهد، با گزینه نمایش سوم برای تاریخ. با انتخاب حرکات اتوماتیک یا کوارتز سوئیسی با کیفیت بالا و دستبندهای فولادی یا طلایی یا بند های چرمی، گریپ مظهر سبک جسورانه و مهارت طراحی گوچی است و مطمئناً به دلایل درست افراد به خرید آن جذب میشوند.
جواهرات گوچی
اصول طراحی گوچی به وضوح در کل مجموعه جواهرات لوکس آن مشخص است، که شامل طیف وسیعی از انگشترها، آویزها، گوشوارهها و دستبندها است که همگی به طرز ماهرانهای در ایتالیا ساخته شدهاند. این مجموعه که دارای طرحهای مردانه و زنانه است، برای کسانی که دوست دارند یک استایل پیچیده و زیبا ارائه دهند، عالی محسوب میشود.
مجموعه جواهرات زنانه گوچی شامل طرحهای واقعاً خیرهکنندهای میشود، مانند مجموعه فوقالعاده قلب نقرهای علامت تجاری و مجموعه همیشه محبوب حلقهها و دستبندهای Marmont که با نشان نمادین دوتایی G تزیین شده است. Running G یکی دیگر از مجموعه جواهرات خوب است، دارای طرحهای لوکس طلای سفید و زرد 18 عیار، از جمله برخی با جزئیات الماس خیره کننده است. مطمئنا چیزی وجود دارد که در محدوده چشمگیر گوچی توجه شما را به خود جلب میکند.
مجموعه جواهرات گوچی برای مردان دارای طرحهای برجسته در مجموعهای از حلقهها، گوشوارههای میخی، آویزها و دستبندهای چشمگیر است. اکثراً شامل قطعات نقرهای معاصر است، هر مرد شیک پوشی از نظر انتخاب غافلگیر میشود.
مجموعه آیکونها
اسم نماد: شخص یا چیزی که بهعنوان نماد یا نماینده، شایسته احترام در نظر گرفته میشود.
مجموعه فلور گوچی
مجموعهای زنانه و رمانتیک از نوشتهها را با گلهای ظریف و نگینکاریشده و پروانههای میناکاری شده با دست معرفی میکند. این عناصر از چاپ اصلی فلوراکه توسط هنرمند ایتالیایی ویتوریو آکورنرو طراحی شده و روی روسری ابریشمی برای پرنسس گریس موناکو در دهه 60 ارائه شده است؛ و همراه با نقوش نمادین گوچی هست. یاقوتهای کبود آبی، الماسها با نقره عیار، طلای سفید ۱۸ عیار و رزگلد به هم میپیوندند و قطعاتی را میسازند که در عین حال عجیب و غریب بودن، زیبا هم هستند.
مجموعه ارواح گوچی
تروور «Trouble»، هنرمند سابق المپیک و اسنوبرد، با بداههسازی یک لباس لحظه آخری از ملحفههای زیبای گوچی خود، guccighost را خلق کرد و با این مفهوم میدوید. پس از معرفی کار تروبل، الساندرو میکله از او دعوت کرد تا با ترکیب هنرش با نقوش کلاسیک گوچی همکاری کند. نتیجه این پروژه خیابانی جواهراتی نقره کار شده و میناکاری شده که با دست ساخته شدهاند، بود.
مجموعه بامبو گوچی
رابطه داستانی گوچی با بامبو که بر اساس ضرورت در مراحل پایانی جنگ جهانی دوم کمیاب بود، به نظر از پیش مقدر شده است. کیف های دستی بامبو بسیار کاربردی، در عین حال از نظر ظاهری ظریف و از نظر فرم زیبا، به مد کلاسیک تبدیل شدند. جوهره بامبو در حلقهها، دستبندها، گوشوارهها و گردنبندهای نقره 18 عیار سفید، زرد و رزگلد ثبت شده است. گاهی اوقات با تکههایی از الماس درخشان تکمیل میشود.
مجموعه گوچی Horsebit
عناصر اسب سواری از زمان آغاز به کار در محصولات گوچی به وفور یافت می شود؛ اما سال 1953 سالی است که اسب سواری نماد این برند شد. جایگاه نمادین آن حتی در مجموعه دائمی موزه متروپولیتن نیویورک جاودانه شده است. مجموعه جواهرات زیبای Horsebit را در رنگهای سفید، زرد یا رزگلد 18 عیار و نقره ارائه میدهد که شامل دستبند، گوشواره، آویز و حلقه است.
مجموعه Gucci Blind For Love
این مجموعه شامل نقره استرلینگ و نقوش حکاکی شده گوچی با رنگ مشکی است همچنین ترکیبی از نمادها، از جمله چشم، گلها، پرندگان، G در هم تنیده و قلبها را خواهید دید که با عبارت «Blind For Love» ترکیب شدهاند. این مفهوم که اکنون مترادف با خانه است، فرهنگ عشق مدرنی را که گوچی به دنبال آن است را منعکس میکند.
یک نظر برای این مقاله بنویسید
ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد. فیلدهای اجباری با * نشان گذاری شدهاند.