کارتیه چیست؟ کارتیه مشهورترین خانههای طراحی مد و جواهرات امروزی همیشه موفقیتهای بزرگ بین المللی را ممکن است ...
کارتیه چیست؟-تاریخچه و تنوع جواهرات آن
کارتیه
مشهورترین خانههای طراحی مد و جواهرات امروزی همیشه موفقیتهای بزرگ بین المللی را ممکن است کسب نکرده باشند؛ اما در این بین کارتیه توانسته جایگاه بالایی را در عرصه بین الملل برای خود کسب کند.
کارتیه چیست؟
کارتیه یک برند فرانسوی کالاهای لوکس است که ساعتها و جواهرات گرانقیمت را طراحی و تولید میکند. از میان تمام خانههای بزرگ طراحی مد و جواهرات در جهان، تعداد کمی از آنها به سطح کارتیه و شهرت آن رسیدهاند. در واقع، کارتیه به عنوان یکی از معتبرترین طراحان جواهرات در جهان امروز در نظر گرفته میشود. با این حال، بسیاری منشاء شهرت این شرکت را در صنعت ساعت سازی میداند و افراد بیشتری این برند را به ساعتهای لوکسی که دارد، میشناسند تا جواهرات آن.
تاریخچه برند کارتیه
کارتیه در سال 1847 در پاریس تأسیس شد، زمانی که بنیانگذار آن، لویی فرانسوا کارتیه، کارگاه استاد خود را به دست گرفت. با وجود عدم قطعیت و ناآرامی بسیار زیاد در جریان انقلاب فرانسه، کارتیه همچنان شاهد موفقیت و رشد در دهههای بعد بود و اولین بوتیک کارتیه در سال 1859 افتتاح شد.
در سال 1874، پسر لویی فرانسوا، آلفرد کارتیه، این تجارت را بر عهده گرفت. هوش تجاری آلفرد بسیار پیشرفتهتر از پدرش بود و این جاه طلبی او بود که تجارت را به سرعت توسعه داد. آلفرد نقش مهمی در معرفی کارتیه به خانههای سلطنتی اروپا و فراتر از آن داشت و طرحهای کارتیه در میان شاه ادوارد هفتم محبوبیت خاصی داشت. کارتیه در اواخر دهه 1800 از موفقیت چشمگیری برخوردار بود و در نهایت در سال 1899 یک نمایشگاه در منطقه خیابان دو لا پاکس پاریس افتتاح کرد. در حالی که آلفرد در ایجاد کارتیه به عنوان گزینه اصلی برای نخبگان فرانسوی موفق بود، این پسرانش لوئیس، پیر و ژاک بودند. که باعث شهرت جهانی برند کارتیه شدند.
پسران آلفرد از سنین جوانی شروع به برنامه ریزی برای ریاست برند کارتیه کردند، زیرا می دانستند که روزی وارث کسب و کار خانوادگی پدربزرگشان خواهند شد. این سه برادر آرزوهای بزرگی برای تبدیل کسب و کار از یک مقصد محلی به یک تجارت بین المللی لوکس داشتند. برادران سفر خود را با تقسیم یک نقشه آغاز کردند؛ لویی مسئولیت پاریس و بقیه اروپا را به عهده گرفت، پیر گسترش به ایالات متحده را بر عهده گرفت و ژاک با انگلستان و مستعمرات مقابله کرد.
هر یک از این سه برادر نقش مهم و تأثیرگذاری در پیشبرد برند کارتیه داشتند. لوئیس، بزرگترین پسر، روابط قابل اعتمادی با تعدادی از مردان ولخرج و در عین حال فاسق در اروپا و اطراف آن برقرار کرد. این مردان به خریداران مکرر و مشتریان وفادار کارتیه تبدیل میشوند که در نهایت به طرحهای زیبا و همچنین اختیاری که کارتیه ارائه میدهد، جلب میشوند.
پیر، دومین فرد مسن، یک نتورکر متولد شده بود که در درک خواستههای نخبگان مهارت داشت. پیر پس از ازدواج با یک فرد اجتماعی ثروتمند آمریکایی، تصمیم گرفت کارتیه را به نیویورک بیاورد. دو جواهر خاص در نهایت موقعیت برتر کارتیه را در نیویورک تضمین میکنند؛ یکی از آنها الماس Hope و دیگری یک گردنبند مروارید دو رشتهای کمیاب بود. پیر الماس Hope را خریداری کرد و به سرعت آن را به یک فرد ثروتمند اهدا کرد، و این اهدایی در یک مذاکره بسیار عمومی انجام شد که روزنامههای بسیاری در آنجا حضور داشتند. سالها بعد، پیر از یک گردنبند مروارید میلیون دلاری استفاده کرد تا قطعهای از املاک و مستغلات را در خیابان پنجم که تبدیل به خانه شهری کارتیه میشد، به چنگ آورد.
کارتیه در نیویورک
ژاک کارتیه در ابتدا کوچکترین برادر و کمترین فرد علاقهمند به جواهرات بود. او در ابتدا آرزو داشت یک کشیش کاتولیک باشد تا اینکه با نلی هارجس، وارثی که پدرش با جی پی مورگان کار میکرد، آشنا شد. خانواده نلی که از شایستگی ژاک متقاعد نشده بودند، این زوج را مجبور کردند که به مدت یک سال راه خود را از هم جدا کنند. اگر این زوج هنوز هم در پایان سال میخواستند با هم ازدواج کنند، خانواده از آنها حمایت میکردند. ژاک برای اینکه حواس خود را از جدایی طولانی منحرف کند، در کارش غوطه ور شد. بخشی از نقشه جهانی او انگلستان و مستعمرات بود، بنابراین او به هند سفر کرد و با مهاراجههای جواهر دوست ارتباط برقرار کرد و خود را در جواهرات غرق کرد. سفرهای او به شناخت امضای کارتیه، زیبایی شناسی متأثر از شرق کمک کرد.
در نهایت، از طریق مجموعهای از فرصتهای شبکهای مؤثر، تصمیمگیریهای استراتژیک هوشمند و مشارکتهای زناشویی سودمند، برادران کارتیه موفق شدند نام تجاری مشهور محلی را به یک موفقیت بینالمللی تبدیل کنند که با گذشت بیش از 150 سال هنوز وجود و شهرت زیادی دارد. کارتیه از زمان تأسیس در سال 1847 تا 1964 تحت کنترل خانواده باقی ماند. امروزه این شرکت زیرمجموعهای از گروه سوئیس ریشمونت است؛ اما دفتر مرکزی آن در پاریس، فرانسه همچنان وجود دارد.
تاریخچه دستبند عشق کارتیه
دستبند Cartier Love یکی از محبوبترین جواهراتی است که تاکنون طراحی شده است و همچنین یکی از نمادینترین آنهاست. (در واقع، در سال 2016، این دستبند بیشترین جواهراتی بود که در سراسر جهان گوگل شده بود.) و دلیل خوبی هم دارد: این دستبند به عنوان یک قطعه خاص با پیچهای طلایی کوچک طراحی شده بود، این قطعه در زمان عرضه رسمی، مفاهیم سنتی جواهرات را به چالش کشید. به جای این تصور که بهترین جواهرات خود را باید ذخیره کرد و در موارد نادر به نمایش گذاشت، دستبند Cartier Love طوری طراحی شد که به صورت روزانه درآورده نشود. با پیچ گوشتی طلایی خودش روی مچ دست پوشنده، محکم میشود.
این قطعه همیشه محبوب بوده است؛ اما در دهه گذشته به شهرت بسیاری رسیده است.
1. دستبند عشق در دفتر مرکزی کارتیه در پاریس طراحی نشد، بلکه در کارگاه نیویورک آلدو سیپولو در سال 1969 طراحی شد. این طراح قبلا با دیوید وب، تیفانی و شرکت کار کرده بود.
2. این دستبند به شکل بیضی طراحی شده است تا حد امکان به مچ دست مشتریان تناسب داشته باشد؛ این دستبند برای پوشیدن مردان و زنان نیز در نظر گرفته شده بود. آنها به عنوان دستبند عشق مدرن به دلیل نحوه محکم کردن آنها با استفاده از پیچ گوشتی شناخته میشدند.
یک نظر برای این مقاله بنویسید
ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد. فیلدهای اجباری با * نشان گذاری شدهاند.