blog image

تاریخ انتشار: یکشنبه سی مهر ۱۴۰۲

|    نویسنده : میراث

ورقه‌های طلا

 

ورق‌های طلا به طور عمده دارای ابعادی ۲۰*۲۰ و ۱۶*۱۶ و ۱۲*۱۲ و ۸*۸ سانتی متر هستند که متداول ترین نوع این محصول در بازار ایران در ابعاد ۱۶*۱۶ سانتی متر است، این نمونه از ورق از لحاظ قیمت بسیار مناسب و مقرون به صرفه می‌باشد؛ چراکه عیار و وزن کمتری دارند.

 ورقه‌های طلا در صنایع مختلفی کاربرد دارند و به جای آب طلا و رنگ‌های طلایی استفاده می‌شود.

نما و شکلی که ورقه طلا به محصولات می‌دهد بسیار شبیه به طلا می‌باشد، یعنی همان رنگ و درخشندگی طلا را دارا است و زمانی که از آن در صنایع مختلف استفاده می‌کنیم، این درخشندگی و طلایی بودن را به آنها می‌دهد.

امروزه این ورقه‌هایی طلایی جانشین بسیار مناسبی برای طلاها شده‌اند؛ چراکه در بسیاری از محصولات استفاده از طلای خالص مقرون به صرفه نیست. به عنوان مثال برای جواهرات روی لباس استفاده از طلا خالص نامناسب است؛ چراکه این جواهر در معرض آسیب و گم شدگی هست.

برخی از ورقه‌های طلا همانطور که گفته شد واقعاً طلا نیستند. در واقع از یک فلز واقعی طلا ساخته نشده است، بنابراین ارزش یک کاغذ را دارد. نگه داشتن طلای کاغذی به شما این امکان را می‌دهد که بدون نیاز به داشتن طلا واقعی، در معرض جلا و درخشش طلا قرار بگیرید.

ورق طلا، طلایی است که با چکش کاری به ورقه های نازک (معمولاً به ضخامت حدود 0.1 میکرومتر) در می‌آید. ورق طلا در طیف گسترده‌ای از قیراط‌ها موجود است. متداول ترین طلای مورد استفاده طلای زرد 22 عیار است.

ورقه فلزی معمولاً برای ورقه‌های نازک فلزی از هر رنگی که حاوی طلای واقعی نیست، استفاده می شود. ورق طلای زرد واقعی تقریباً 91.7 درصد طلای خالص (یعنی 22 عیار) است. طلای سفید نقره ای حدود 50 درصد طلای خالص است.

لایه بندی ورق طلایی رنگ بر روی یک سطح را ورقه طلا می‌گویند.

ورقه‌های طلا به دو بخش تقسیم می‌شوند:

  1. ورقه طلا عیاردار: این نوع از ورقه‌ها از طلا خالص گرفته شده‌اند و قیمت بالاتری هم نسبت به دیگر طلاها دارند. از این نوع ورقه‌ها در یک سری از صنایع خاص استفاده می‌شود و این به دلیل قیمت بالا این ورقه‌ها می‌‌باشد.
  2. ورقه طلا پایه فلز: جنس ورق‌های طلای پایه فلز، از طلا نیست؛ اما این نوع از ورقه‌ها  سطح بسیار براقی مانند خود طلا واقعی دارند؛ همچنین جلا و رنگ طلایی آن‌ها یکی دیگر از دلایلی شده است که به نام ورق طلا شناخته می‌شوند. ضخامت این ورق بسیار کم است که از این ورقه‌ها برای صنایع و کارهای بسیار ظریف که نیازی به رنگ طلایی، زیبایی و درخشش بالایی دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرند. بیشتر کاربرد این ورقه‌ها در صنایع تزئینی می‌باشد؛ چراکه قیمت مقرون به صرفه‌ای دارند و استفاده از آن‌ها به صرفه‌تر از ورقه طلا عیار‌دار و روکش طلا است.

کاربردهای ورقه طلا

هنر

ورق طلا گاهی در هنر به صورت خام و بدون هیچ فرآیندی استفاده می‌شود.

از زمان افول نقاشی زمینی طلا در پایان قرون وسطی، از ورق طلا برای هنرهایی مانند: مجسمه‌ها و مجسمه‌های مسیحی یا قاب عکس‌های مختلف استفاده می‌شود.

از ورق طلا در مذهب بودایی برای تزئین مجسمه‌ها و نمادها استفاده می‌شود. ورقه های طلا بر روی گنبدها در معماری مذهبی و عمومی نیز دیده می‌شود. قاب‌ها و یا دیوار کوب‌هایی که از ورقه طلا ساخته شده در مقایسه با نمونه‌هایی که از طلا خالص ساخته شده است با قیمت بسیار پایین تری در دسترس هستند؛ اما در گذشته برخی از شکل‌های طلا یا ورقه‌های فلزی دارای درصدی از طلا در صورت امکان به ورقه طلا ترجیح داده می شد.

ورق طلا اساس مرکب طلایی است که در خوشنویسی اسلامی و تذهیب نسخه های خطی اسلامی استفاده می‌شود. برگ ها را در عسل یا صمغ عربی خرد می‌کنند، سپس در آب ژلاتینی می‌ریزند. از آنجایی که طلا مانند جوهرهای فلزی تولید شده صنعتی پودر نمی شود، سطح به دست آمده بسیار شبیه طلای جامد است و در آب معلق می‌ماند.

معماری

ورق طلا از دیرباز جزء جدایی ناپذیر معماری برای ساخت سازه‌های مهم بوده است، هم از نظر زیبایی شناسی و هم به این دلیل که ماهیت طلا که مستحکم و در برابر شرابط آب و هوایی مقاوم است؛ بنابراین برای سازه یک پوشش محافظ ایجاد می‌کند.

طلا در معماری جزء جدایی ناپذیر کلیساها و کلیساهای بیزانسی و رومی در سال 400 پس از میلاد شد، به ویژه باسیلیکا دی سانتا ماریا ماگیوره در رم، این کلیسا توسط پاپ سیکستوس سوم ساخته شد و یکی از اولین نمونه‌های استفاده از ورقه طلا است. موزاییک‌ها از سنگ، کاشی یا شیشه و ورقه طلا ساخته شد همچنین دیوارهای کلیسا از ورق طلا ساخته شده‌اند که به کلیسا پس‌زمینه‌ای پیچیده می‌دهد. ستون‌های مرمری آتنی که شبستان را نگه می‌دارند، بسیار قدیمی هستند و جزء اولین باسیلیکا یا  ساختمان‌های قدیمی رومی هستند.

برج ناقوس، بلندترین برج رم با ارتفاع 240 فوت (حدود 75 متر) است. گفته می‌شود که سقف خزانه‌دار قرن شانزدهمی کلیسایی که توسط جولیانو دا سانگالو طراحی شده است، با طلا، طلاکاری شده است که کریستف کلمب به فردیناند و ایزابلا هدیه داده است.

انواع تزیینات معماری طلاکاری شده کاخ ورسای

در اتاوا ، انتاریو ، مرکز بلوک ساختمان اصلی مجتمع پارلمانی کانادا در پارلمان هیل است که شامل مجلس عوام و اتاق‌های سنا، و همچنین دفاتر تعدادی از اعضای پارلمان، سناتورها و مدیران ارشد هر دو است. مجلس‌های قانونگذاری همچنین محل چندین مکان مانند: تشریفاتی مانند تالار افتخار، اتاق یادبود و سالن کنفدراسیون است. در بال شرقی بلوک مرکزی مجلس سنا قرار دارد که در آن تاج و تخت پادشاه کانادا و همسرش یا نایب السلطنه فدرال و همسرشان قرار دارد. و از آن مکان حاکم یا فرماندار کل از تخت پادشاهی سخنرانی می‌کند و به لوایح تصویب شده توسط مجلس موافقت سلطنتی می‌دهد. رنگ کلی در اتاق سنا قرمز است که در اثاثه یا لوازم داخلی، فرش و پارچه‌ها دیده می‌شود و منعکس‌کننده طرح رنگ مجلس اعیان در بریتانیا است. قرمز یک رنگ سلطنتی بود که با تاج ارثی مرتبط است. درپوش اتاق، سقفی طلایی با خزانه های عمیق هشت ضلعی است که هر کدام با نمادهای هرالدیک ، از جمله برگ های افرا، فلور دلیس، شیرهای بیدادگر، کلارساچ ، اژدهای ولزی پر شده است.

در دیوارهای شرقی و غربی اتاق، هشت نقاشی دیواری وجود دارد که صحنه‌هایی از جنگ جهانی اول را به تصویر می‌کشد. در بین سال‌های 1916 و 1920 نقاشی شده‌اند و در اصل بخشی از بیش از 1000 قطعه صندوق یاد بود جنگ کانادا بودند که توسط لرد بیوربروک تأسیس شد و قرار بود در یک بنای یادبود خاص آویزان شوند. با این حال، این پروژه هرگز به نتیجه نرسید و آثار تا سال 1921 در گالری ملی کانادا نگهداری می شدند، تا زمانی که پارلمان درخواست وام برای برخی از نقاشی های رنگ روغن مجموعه را برای نمایش در بلوک مرکزی کرد.

در لندن، رستوران کریتریون ساختمانی مجلل رو به سیرک پیکادیلی در قلب لندن است. این رستوران توسط معمار توماس وریتی به سبک نئو-بیزانسی برای مشارکت Spiers and Pond که آن را در سال 1873 افتتاح کرد، ساخته شد. یکی از معروف ترین ویژگی های این رستوران سقف "درخشنده" از موزاییک طلایی است که در کناره‌ها پوشانده شده و سرتاسر آن را با نقش و نگار طراحی شده است. دکوراسیون دیوار به خوبی با سقف ورق طلای زرد واقعی مطابقت دارد و از سنگ های نیمه قیمتی مانند یشم ، مادر مروارید ، فیروزه استفاده می شود.

ورق‌های طلا دروازه‌های فرفورژه اطراف کاخ ورسای در فرانسه را زینت داده‌اند.

 دیگر کاربردهای ورقه طلا:

  • استفاده در پتینه کاری های مختلف
  • استفاده در ساخت مبلمان های زیبا و مجلل
  • استفاده در مینیاتور و نقاشی
  • استفاده در لوازم آرایشی
  • مصارف تزئینی و برای مراسم های خاص

پتینه کاری

پتینه کردن در اثر اکسیداسیون، هوازدگی یا هر دو ایجاد می شود. پتینه همچنین می‌تواند در اثر کهنگی ، سایش یا حتی پولیش در طول سال‌ها تشکیل شود. موادی مانند فلزات، سنگ و مبلمان چوبی برای محافظت از این موارد در برابر آسیب ناشی از خوردگی پتینه کاری می‌شوند.

این یک فرآیند شیمیایی است که به طور طبیعی زمانی که اجسام در فضای باز هستند و در معرض عوامل جوی مانند دماهای شدید قرار می‌گیرند، رخ می‌دهد. با پوشش‌های اعمال شده مانند رنگ‌ها و پوشش‌های پودری متفاوت است، زیرا این اثر ناشی از واکنش واقعی یک محلول با سطح فلز است.

طراحی با پتینه

برای جذابیت بصری از پوشش پتینه در زمینه طراحی استفاده شده است. با کمک کمی از دست انسان، می‌توان این پدیده طبیعی را با استفاده از مواد شیمیایی جلا بخشید. پتینه‌ها فقط با فلز و فلز مایع کار می‌کنند.

هر فلز به گونه‌ای متفاوت به مواد شیمیایی پتینه‌ای که با آن در تماس است واکنش نشان می‌دهد. مانند هر واکنش شیمیایی، برخی از پیامدها قابل پیش بینی هستند، در حالی که برخی دیگر قابل پیش بینی نیستند.

محیط یکی از عوامل مهم هنگام کار با عوامل پتینه است. رطوبت هوا، دمای اتاق و سایر مواد شیمیایی موجود در منطقه همگی می‌توانند بر واکنش‌ها تأثیر بگذارند. در نهایت، مخلوط این محرک‌های خارجی، پتینه‌ها را در حین رشد تغییر می‌دهد.

چه کار کنیم که ورقه طلا در تابلو طلاکاری شده سیاه یا اکسید نشود؟

ورقه طلا چون از طلا واقعی ساخته نشده است احتمال دارد سیاه و اکسید شود؛ اما همانطور که در مقاله طلا گفته شد به دلیل خواص طلا احتمال سیاه شدن را ندارد و بسیار مقاوم است.

روی ورق طلا را می‌توانید با لاک الکل بی رنگ بپوشانید و بعد از خشک شدن آن از وارنیش پایه تینر استفاده می‌کنیم و هیچ موقع از وارنیش پایه آب استفاده نکنید؛ چراکه احتمال دارد ورقه طلا اکسید و یا سیاه شود. برای تمام این مراحل از یک قلمو تمیز و نرم استفاده کنید.

ورقه طلا مایع

از عمر ساخت ورقه طلا مایع زمان چندانی نمی‌گذرد و به تازگی در کنار دیگر متریال‌ها ابداع شده است.

این ماده از پایه آب و یک فرمولاسیون خاص ساخته شده است. در واقع حلال ورقه طلا مایع آب میباشد و با آب رقیق می‌شود و سپس مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این نوع مواد رنگ‌های مختلفی دارد و این رنگ‌ها بسیار جذاب و زیبا هستند. پس از استفاده از آن، رنگی بسیار نزدیک به رنگ های فلزات طبیعی به وجود می‌آورد. برای مثال رنگ طلایی آن شبیه به رنگ ورق طلا از نوع ورقه‌ای میباشد. تفاوت اصلی ورق طلای مایع نسبت به ورق طلا این است که ورق طلا مایع همانطور که گفته شد در انواع رنگ‌های مختلف در بازار موجود است که با توجه به هر یک از کاربردهای مختلف می‌توان از یک رنگ متفاوت استفاده کرد؛ بنابراین قدرت انتخاب بالاتری در مقایسه با نوع ورقه‌ای برای انتخاب رنگ دارید.

در هنگام کار کردن با ورق طلای مایع شما همان کارایی که با رنگ‌های متدوال و استفاده شده در نقاشی را دارید. یعنی این که میتوانید به آسانی با استفاده از یک قلمو نقاشی برای پخش کردن رنگ و اعمال دیگر رو سطح کمک بگیرید.

البته ویژگی های این ماده بسیار منحصر به فرد است و با رنگ های معمولی تفاوت‌هایی دارد. زیرا ورق طلای مایع همانطور که بالا اشاره شد پایه آن از آب است و این ماده برخلاف رنگ های معمول با آب به راحتی رقیق می‌شود و پس از کار کردن با آن، قلمو را میتوان به راحتی با آب تمیز کنید بدون اینکه نگران خرابی و رنگ گرفتن قلموی خود باشید. ورقه مایع طلا برخلاف رنگ های صنعتی بدون بو است و به راحتی در هر فضایی به خصوص فضاهای بسته قابلیت استفاده شدن را دارند.

ورقه طلا مایع در مقایسه با ورقه طلا ورقه‌ای و عیار بالا هزینه کمتری دارند و بسیار مقرون به صرفه تر هستند. شما بسته به نوع کارتان می‌توانید از این محصول استفاده کنید به عنوان مثال اگر شما قصد دارید از ورقه طلا به مقادیر زیادی در کارتان استفاده کنید ورقه طلا مایع کاربرد بیشتری دارد؛ چراکه به صرفه تر است.

ورقه طلا خوراکی

ورق طلای خوراکی یک محصول طلایی است که برای تزیین مواد غذایی استفاده می شود. از طلای خالص یا گاهی مخلوطی از طلا و نقره ساخته شده است. همانطور که از نام آن پیداست، خوراکی است زیرا طلا به عنوان بیولوژیکی بی اثر طبقه بندی می‌شود، به این معنی که بدون جذب شدن از دستگاه گوارش انسان عبور می‌کند. پس برای انسان مضر نیست. از طلای خوراکی بیشتر برای تزیین دسر، شیرینی‌سازی و افزودن در کوکتل استفاده می‌شود. گاهی برای تزیین گوشت نیز به کار گرفته می‌شود.

اگر طلای خوراکی با طلای خالص درست شود، می تواند یکی از گران ترین غذاها باشد.

ورق طلای خوراکی چیست؟

برگ‌های طلای خوراکی

از ورق طلا برای تزئین غذا، دسر و گوشت استفاده می‌شود. این یکی از آن چیزهایی است که جزو محصولات گران قیمت محسوب می‌شود.

گاهی برخی از غذاها را با تاپینگ طلای واقعی مزیین می‌کنند، این مقدار از طلا که به شکل ورقه است بسیار نازک است (گاهی اوقات فقط 1 میکرون)؛ اما آن را به شدت گران می‌کند. و جزء یک ماده غذایی لوکس محسوب می شود.

وقتی یک ورق طلا می خورید کمی ترد است. و ممکن است برای پایین بردن آن به مقداری آب نیاز داشته باشید. انتظار نداشته باشید هنگام خوردن آن طعم فلزی داشته باشد زیرا در دهان شما حل نمی‌شود.

موارد استفاده از ورق طلای خوراکی:

ورق طلای خوراکی زمانی به کار می آید که می خواهید مقداری مواد لوکس و جذاب را به ظرف خود بیاورید. تکه های ورق طلا درخشش طلایی را به غذا شما اضافه می‌کنند.

آنها همچنین برای افزودن تکه‌های طلای شناور به کوکتل‌ها و نوشیدنی‌های الکلی استفاده می‌شوند. ورق طلای خوراکی که برای تزیین دسر مورد استفاده قرار می‌گیرد، بیشتر به صورت ورقه‌ای عرضه می‌شود.

از ورقه‌های طلا خوراکی بیشتر برای تزئین دسر استفاده می‌شود؛ اما امروزه به منوی غذاهای فست فود و سایر غذاهای خوش طعم نیز راه پیدا کرده است. برخی از رستوران‌ها بال مرغ با پوسته طلا و همبرگر با نان برگ طلا را در منوی خود دارند.

؟از کجا ورق طلای خوراکی بخریم

ورق طلای خوراکی در سوپرمارکت ها و سایت‌های آنلاین موجود است. همچنین می‌توانید ورقه‌های را در فروشگاه‌های لوازم هنری خاص، فروشگاه‌های تزئین کیک و آب نبات پیدا کنید.

هنگام خرید مطمئن شوید که وقتی آنها را از فروشگاه هر منبع دیگری خریداری می‌کنید، باید ورق طلا با کیفیت خوراکی باشند.

همچنین مهم است که آن ورق طلای خوراکی را انتخاب کنید که با طلای خالص ساخته شده باشد، به این معنی که باید حدود 22 تا 24 قیراط داشته باشد. ورق طلا که ارزش قیراط کمتری دارد با ناخالصی های بیشتری ساخته می شود و خوردن آن ممکن است ایمنی بالایی نداشته باشد.

جایگزینی برای برگ‌های خوراکی طلا

جایگزین خوراکی ورق طلا چیست؟ مقرون به صرفه ترین جایگزین برای ورق طلا، ورق طلای بدلی است. از آلیاژ برنج با مخلوط مس و روی ساخته شده است. این مخلوط برای ایجاد رنگ‌هایی که از ورق طلای خالص تقلید می‌کنند.

ورق طلای خوراکی انگلستان بسیار ظریف است و برای رسیدگی به آن نیاز به مراقبت بیشتری دارد. این ورق‌های طلا را باید در یک شیشه دربسته در جای خشک و خنک نگهداری کنید. آن را دور از یک مکان مرطوب و گرم نگه دارید. تکه های طلا نیز باید در شرایط خشک و خنک نگهداری شوند. بهترین چیز این است که آن‌ها می‌توانند برای مدت نامحدودی دوام بیاورد.

همانطور که در بالا ذکر شد، ورق طلا با برچسب خوراکی فروخته می‌شود و حدود 22 تا 24 قیراط دارد. برای انسان بی ضرر است. ورق طلا فاقد چربی و کالری است. در واقع هیچ ارزش غذایی برای بدن انسان ندارد.

اگر شما صاحب یک رستوران لوکس هستید و می‌خواهید افراد سرشناس و خاص‌تری را به رستوران خود جذب کنید تا غذای شما را امتحان کنند، پس ورقه‌های طلا می‌توانند انتخاب خوبی برای تزئین غذا باشد. از آنجایی که از طلای 24 عیار ساخته شده است، به این معنی است که شما تضمین می‌کنید که ظاهر ظریف و براق را روی دسرها و سایر مواد غذایی خود داشته باشید. علاوه بر این، غیر سمی و مناسب برای مصرف است.

آیا ورق طلای خوراکی طلای واقعی است؟

از طریق ضرب و شتم طلا، طلا به ورق چکش شده است. ورق طلای خوراکی حاوی 91.7 درصد طلای خالص است. همچنین با ناخالصی هایی مانند نقره همراه است. در ورق های طلای سفید نقره ای 50 درصد طلای خالص وجود دارد.

آیا ورق طلای خوراکی برای شما مفید است؟

هیچ مزیت یا ارزش غذایی برای سلامتی ندارد.

آیا ورق طلای خوراکی گران است؟

بله، گران است زیرا طلای واقعی و فوق العاده نازک است. این فقط یک کالای لوکس است که برای تزئین غذا استفاده می شود.

ورق طلا و همچنین سایر ورق های فلزی گاهی اوقات برای تزئین غذا یا نوشیدنی استفاده می‌شود. برای ترویج تجمل گرایی و اینکه نشان دهند ارزش و قیمت غذا بسیار بالا است این روش را در آشپزی پیش می‌گیرند.

 در هند می‌توان از آن به‌عنوان چاشنی، با ورقه‌های نازک روی ظرف اصلی، مخصوصاً در مناسبت‌هایی خاص، استفاده کرد.

شراب گازدار طلایی اتریشی با برگ های طلا

در قاره اروپا مشروبات الکلی با تکه های شناور ریز ورق طلا از اواخر قرن شانزدهم شناخته شده است. در ابتدا این عمل دارویی محسوب می شد. نمونه های معروف آن عبارتند از Danziger Goldwasser ، اصالتاً از گدانسک ، لهستان، که حداقل از سال 1598 تولید شده است، Goldstrike از آمستردام ، Goldwasser از Schwabach در آلمان ، و Goldschläger سوئیسی، که این برندها جزء شناخته شده ترین و معروف ترین نوشیدنی‌های این کشورها هستند.

 

برچسب ها :
به این محصول امتیاز دهید:
یک نظر برای این مقاله بنویسید

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد. فیلدهای اجباری با * نشان گذاری شده‌اند.