blog image

تاریخ انتشار: چهارشنبه دوازده مهر ۱۴۰۲

|    نویسنده : میراث

آینده استخراج طلا

فضا

 سیارکی است که در اعماق کمربند سیارکی بین مریخ و مشتری قرار دارد به نام 16 Psyche. 16 Psyche تقریباً 226 کیلومتر قطر دارد و بر خلاف چندین سیارک کشف شده دیگر، تصور می‌شود که به طور کامل از فلزات تشکیل شده است، برخلاف سنگ و یخ. دانشمندان معتقدند 16 Psyche بخشی از هسته یک سیاره اولیه است و آهن و نیکل کافی برای پاسخگویی به تقاضای ما برای فلزات برای میلیون‌ها سال دارد. جالب تر اینکه تصور می شود 16 Psyche دارای ذخایر فراوانی از فلزات گرانبها باشد و تخمین زده می‌شود که هسته طلای جامد آن 700 کوئینتیلیون دلار ارزش داشته باشد. هسته فلزی جامد آن علاوه بر آهن و نیکل حاوی مقادیر زیادی طلا و فلزات گرانبها مانند پلاتین است. ناسا در سال 2022 یک فضاپیما به سیارک 16 سایک می فرستد تا حدود 21 ماه را صرف نقشه برداری از سطح آن و مطالعه خواص آن کند.

فلزات گرانبها از جمله طلا در چندین سیارک دیگر و دنباله‌دارهای سوخته وجود دارند، به غیر از ماه. استخراج سیارک جهشی بزرگ به سوی آینده استخراج طلا خواهد بود. بیایید نگاهی بیاندازیم به آنچه که برای ما به دنبال دارد:

اندازه صنعت معدن سیارک

در سال 2017، صنعت معدن سیارک 712 میلیون دلار ارزش داشت ، اما پیش بینی می شود تا سال 2025 با سرعت CAGR 24.4 درصد در سال رشد کند و آن را به نزدیک به 3.9 میلیارد دلار برساند. استخراج سیارک ها شامل شناسایی سیارک ها و سایر اجرام آسمانی است که مقادیر قابل قبولی از فلزات و سایر مواد معدنی دارند، زیرساخت‌های معدنی بر روی آنها راه اندازی می شود، استخراج آنها برای فلزات و مواد معدنی مذکور و شاید فرستادن آن ها به زمین برای تحقیق یا استفاده. بازیگران دولتی و خصوصی هر دو در استخراج سیارک‌ها، اغلب به صورت شراکتی، درگیر هستند. آژانس‌های فضایی آمریکا و شرکت‌های خصوصی در حال حاضر پیشرو هستند. ناسا قرار است ماموریت Psyche را در سال 2022 پرتاب کند. فضاپیمای Psyche که یک ماموریت بدون سرنشین است، تجهیزات پیچیده‌ای را برای تجزیه و تحلیل و نقشه برداری از سطح و محتوای سیارک 16 Psyche در خود جای خواهد داد.

بازیگران فعال ژئوپلیتیک غیر از ایالات متحده شامل آمریکای لاتین، خاورمیانه و آفریقا هستند. در فضای خصوصی، شرکت‌های فضایی برجسته‌ای که برای بخشی از بازار استخراج سیارک رقابت می‌کنند عبارتند از iSpace، Kleos Space، Asteroid Mining Company، Planetary Resources، و Virgin Galactic.

فضا

استخراج قمری: عجله طلای بعدی؟

استخراج سیارک‌ها می‌تواند سودآور باشد، اما با مجموعه‌ای از چالش‌های تکنولوژیکی همراه است. برای مثال، بیشتر سیارک‌های نزدیک به زمین هنوز کاملاً دور هستند و باید به مدار پایین‌تر زمین کشیده شوند تا بتوان آن‌ها را برای استخراج معادن کرد، که این کار آسانی نیست. اما وسوسه انگیزتر، چشم انداز استخراج در ماه است.

ماه شامل سه عنصر است که آن را از منظر معدنی جذاب می کند: هلیوم، آب و فلزات خاکی کمیاب.

با این حال، استخراج معادن روی ماه (و به طور گسترده، در سیارک‌ها)، موانع فنی و لجستیکی قابل توجهی را به همراه دارد. برای استخراج از ماه، انسان‌ها باید زیرساخت‌های قابل توجهی را روی آن راه‌اندازی کنند، از جمله چاپگرهای سه بعدی پیچیده، روبات‌های استخراج مستقل، تجهیزات پردازش و نوعی پایگاه قمری. ارسال این تجهیزات به ماه به همان اندازه گران خواهد بود. ماه نزدیک به 400000 کیلومتر با ما فاصله دارد و در حال حاضر هزینه ارسال 1 کیلوگرم مواد به سطح ماه حدود 15 هزار دلار است. با این حال، شرکت‌هایی مانند SpaceX روی موشک‌های قابل استفاده مجدد کار می‌کنند که ممکن است به کاهش این هزینه‌ها کمک کند.

علاوه بر این، ممکن است ارسال خاک و سنگ معدن فرآوری نشده ماه به زمین برای فرآوری امکان پذیر نباشد. چنین پردازشی ممکن است در خود ماه انجام شود، با مواد نیمه فرآوری شده و یا فرآوری شده یا توسط موشک‌‌ها یا برخی دیگر از سیستم‌های ارسال هدفمند. اجرای چنین عملیات پیچیده‌ای از راه دور ممکن است چالش‌های بی سابقه‌ای ایجاد کند و در نهایت، پیچیدگی‌های حقوقی و ژئوپلیتیکی در عملیاتی مانند این وجود دارد. آیا ماه، و همچنین سایر سنگ‌های فضایی مانند سیارک‌ها، به عنوان «عوام فضایی» طبقه‌بندی می‌شوند؟ آیا همه کشورهای جهان از حقوق برابر در منابع آن برخوردارند؟

در حالی که هیچ آژانس فضایی یا شرکت فضایی خصوصی هنوز اقدام به استخراج در ماه نکرده است، علاقه به پتانسیل آن در حال افزایش است. در آوریل 2020، دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق، فرمان اجرایی را امضا کرد که شرکت‌های آمریکایی را به استخراج در ماه و سایر اجسام فضایی تشویق می‌کرد. این فرمان اجرایی به طور فعال شرکای تجاری را به بازیابی و استفاده از منابع در فضا تشویق می‌کند. با این حال، استخراج معادن بر روی ماه، همچنان با موانع فنی و لجستیکی قابل توجهی مواجه است. این امر مستلزم حمل تجهیزات و مواد به فضا، استخراج و فرآوری سنگ معدن توسط روبات‌ها و ماشین‌های تقریباً مستقل و انتقال فلز و گاز فرآوری شده یا نیمه فرآوری شده به زمین است.

تاثیر استخراج سیارک برای طلا بر نظم جهانی طلا

مقادیر زیاد طلای موجود در سیارک هایی مانند 16 Psyche، در صورت استخراج، می تواند تأثیر مخربی بر نظم جهانی طلا داشته باشد. اگر قرار بود طلا با موفقیت در مقادیر زیاد از سیارک‌ها استخراج شود، مازاد بر بازار احتمالاً قیمت طلا را کاهش می‌دهد و حتی ممکن است باعث سقوط آن شود. بعید است که بهمن عرضه با تقاضای به همان اندازه قوی برای حفظ قیمت فعلی طلا مواجه شود. با این حال، افزایش اندک عرضه همراه با گسترش کاربردهای طلا به عنوان یک منبع، پتانسیل تثبیت یا حتی افزایش قیمت طلا را دارد.

 در هر صورت، احتمالاً نظم جهانی طلا در مواجهه با استخراج موفقیت‌آمیز سیارک‌ها برای طلا، متزلزل خواهد شد. شرکت‌ها یا دولت‌هایی که با موفقیت طلا را از سیارک‌ها استخراج می‌کنند، بر بخش عرضه طلا تسلط دارند و بر قیمت‌گذاری آن تسلط دارند.

برچسب ها :
به این محصول امتیاز دهید:
یک نظر برای این مقاله بنویسید

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد. فیلدهای اجباری با * نشان گذاری شده‌اند.