blog image

تاریخ انتشار: دوشنبه هفده مهر ۱۴۰۲

|    نویسنده : میراث

اهمیت بالای طلا در کشورهای خاورمیانه

طلا برای قرن‌ها بخش مهمی از فرهنگ خاورمیانه بوده است. نیازی به گفتن نیست؛ حتی امروزه نیز در این ملت‌ها اهمیت عمیق اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و زیبایی دارد.

اولین تلاش خاورمیانه با طلا

منابع کتاب مقدس منبع اصلی اطلاعات در مورد اهمیت طلا در جامعه خاورمیانه است. در آن زمان طلا به عنوان بزرگترین استاندارد پولی شناخته می‌شد. سه وزن متداول عبارت بودند از: نیم مثقال، مثقال و استعداد. استعداد طلا بزرگترین استاندارد پولی و رایج‌ترین واحد جرم بود که وزن آن 35 کیلوگرم بود. «شِکل»، آلیاژی از طلا که به عنوان الکتروم یا طلای سبز نیز شناخته می‌شود، معمولاً به عنوان واحد اندازه گیری استفاده می‌شد و وزن آن 11.3 گرم بود. این بدان معنی است که 3000 مثقال یک استعداد را تشکیل می‌دهد.

حقایق جالب در مورد طلا: امروز یک استعداد طلا تقریباً 432132 دلار ارزش دارد.

و این تازه آغاز کار بود. طلا به زودی رشد کرد و به یک انتخاب برجسته از فلز برای استفاده در تزئینات نیز تبدیل شد.

اولین کار طلا در منطقه بین قاره‌ای به 2400 سال قبل از میلاد برمی گردد، زمانی که چنگ و چنگ چوبی در گورستان سلطنتی در بین النهرین (عراق کنونی) با طلا منبت کاری شدند. از آن زمان طلا برای تزئین معابد، مقبره‌ها، مجسمه‌ها، سلاح‌ها، ظروف شیشه‌ای و زیارتگاه‌ها استفاده شده است. علاوه بر این، اعتقاد بر این است که طلا برای بیش از 6000 سال به عنوان جواهرات در تمدن های باستانی خاورمیانه استفاده می‌شده است.

استفاده گسترده از طلا در طول زمان اکتشافات مختلفی از این فلز را به همراه داشت. در اینجا چند یافته جالب از آن دوران آورده شده است.

یکی از قدیمی‌ترین روش‌های شناخته شده برای آزمایش خلوص طلا، به نام سنجش آتش (جداسازی طلا از ناخالصی ها با فرآیند همجوشی) در هزاره سوم قبل از میلاد توسط بابلی‌ها کشف شد.

چند قرن بعد، مصریان آموختند که می‌توانند طلا را برای افزایش استحکام و دوام آن آلیاژ کنند و همچنین رنگدانه‌های رنگی را به آن اضافه کنند.

تقریباً در همان زمان بود که مصریان شروع به آزمایش روش ریخته‌گری به نام ریخته‌گری موم گمشده (تکثیر یک مجسمه طلا از یک مجسمه مومی) کردند. این فرآیند تا به امروز برای ایجاد مجسمه‌های ظریف و پیچیده استفاده می‌شود.

اینها برخی از راه‌هایی بود که طلا نقش مهمی در خاورمیانه باستان ایفا کرد. در اینجا نگاهی می‌اندازیم به اینکه چگونه خاورمیانه نقش خود را در جامعه جهانی طلا امروز پیش برده است:

مرکز امروزی بازارهای طلا

خاورمیانه بزرگترین منبع و دومین بازار بزرگ طلا در جهان است. دبی یا شهر طلا نقش برجسته‌ای در تثبیت این منطقه به عنوان یک نیروی مهم در بازار جهانی طلا داشته است.

اما، چگونه این اتفاق افتاد؟

در دهه 1900، بازرگانان توسط محیط معاف از مالیات و تجارت دوستانه دبی جذب شدند و تصمیم گرفتند مغازه‌هایی را در نزدیکی نهر و بندر راه اندازی کنند. با گذشت زمان، تجار بیشتری مغازه‌های خود را راه اندازی کردند و شروع به فروش طلا کردند. دبی عناصر کلیدی لازم برای موفقیت هر بازار طلا ایمنی، امنیت، سهولت انجام تجارت و نزدیکی به منابع عرضه و تقاضا برای طلا را فراهم کرد. امروزه بیش از 400 فروشگاه خرده فروشی و عمده فروشی طلا در بازار طلای درخشان دبی یکی از بزرگترین بازارهای خرده فروشی طلا در جهان  فعالیت می‌کنند. دوستداران جواهرات از سراسر جهان به دنبال بهترین معاملات جواهرات طلا از بازار طلا دیدن می‌کنند.

چه به صورت جواهرات باشد و چه پول، ملت‌های خاورمیانه به دلیل ثباتی که در برابر ناآرامی های سیاسی و اقتصادی به طلا ارائه می‌دهد، همواره اهمیت زیادی به طلا داده‌اند. دو سوم جواهرات خریداری شده در خاورمیانه برای پس انداز استفاده می‌شود، به ویژه در مناطق روستایی که هنوز سیستم بانکی در آنها نفوذ نکرده است. طلا همچنین برای زنان در خاورمیانه احساس امنیت مالی ایجاد می‌کند زیرا اعتقاد بر این است که از آنها در برابر هر بدبختی محافظت می‌کند.

چرا طلا برای فرهنگ عرب بسیار حیاتی است؟

در سراسر جهان عرب و دیاسپورا، جواهرات طلا به عنوان بخشی ضروری از فرهنگ عرب دیده می‌شود. زیورآلات طلا که اغلب زینت‌بخش زنان عرب است، از پوشیدن تکه‌های ساده روزانه گرفته تا زیورآلات بزرگ و تزیین شده برای عروسی‌ها و مناسبت‌های خاص، به یکی از جنبه‌های اصلی عرب بودن تبدیل شده است. اما چگونه این سنت رایج در فرهنگ عرب ریشه دوانده است؟ در ادامه همراه باشید تا نگاهی به تاریخ جهان عرب بیندازیم تا بفهمیم چگونه جواهرات طلا در این فرهنگ رایج شد.

تاریخچه مختصر طلا در خاورمیانه

در حالی که مشخص نیست دقیقا چه زمانی طلا در خاورمیانه کشف شد، استفاده از آن ظاهر شدتقریباً در همان زمان در تمدن‌های مختلف در سراسر جهان عرب کنونی. در 3000 سال قبل از میلاد، تمدن سومری در عراق کنونی شروع به استفاده از طلا برای ساخت قطعات پیچیده جواهرات کرد که بسیاری از طرح‌های آن هنوز هم استفاده می‌شوند. در همان زمان، تمدن مصر باستان نیز شروع به استفاده از طلا به عنوان زینت کرده بود، و در سال 2500 قبل از میلاد جواهرات طلا در مقبره Djer، یکی از پادشاهان سلسله اول مصر به خاک سپرده شد. در جامعه مصر باستان، طلا نه تنها برای جواهرات از جمله گوشواره، گردنبند، انگشتر و دستبند بلکه برای تزئینات دیگر مانند صندل و سرپوش نیز استفاده می‌شد. علاوه بر این، زمانی که مصریان روش‌هایی را برای ایجاد ورق طلا و مخلوط کردن آن با فلزات دیگر برای افزایش طول عمر و ایجاد تنوع رنگی ابداع کردند، از طلا برای ساختن مجسمه‌ها، کاسه‌ها و به عنوان رنگ گلدان استفاده می‌شد.

چرا طلا برای فرهنگ عرب بسیار حیاتی است؟

جواهرات طلای مصر باستان

در سال 1500 قبل از میلاد، طلا به وسیله استاندارد تجارت جهانی تبدیل شد. در همان زمان، شیکل به واحد اندازه گیری استاندارد در خاورمیانه تبدیل شد. مثقال سکه‌ای است با وزن اولیه 11.3 گرم طلا، حاوی الکتروم، آلیاژی طبیعی از حدود دو سوم طلا و یک سوم نقره. این استانداردسازی به طور تصاعدی اهمیت طلا را در خاورمیانه افزایش داد، زیرا اقتصاد منطقه اکنون بر اساس آن است.

چرا طلا برای فرهنگ عرب بسیار حیاتی است؟

اهمیت طلا در جهان عرب امروزی

در حالی که فرهنگ‌های مختلف به توسعه طرح‌های پیچیده جواهرات خود ادامه دادند، جنبه جدیدی با داشتن جواهرات جدا از تزئینات ظاهر شد: امنیت مالی. در دنیای امروزی عرب، به زنان اغلب برای مناسبت‌های خاص، طلا هدیه می‌دهند، به‌ویژه در مراسم عروسی‌شان، زمانی که شوهر زن و خانواده‌اش به عروس، گردن‌بند و دست‌بند طلا هدیه می‌دهند، به غیر از حلقه ازدواج سنتی.

چرا طلا برای فرهنگ عرب بسیار حیاتی است؟

در سنت مسلمانان به ویژه، به عروس‌ها مهری به انتخاب خود هدیه می‌دهند، هدیه ای از طرف داماد به او در زمان ازدواج. در حالی که مهر یک زن از پول نقد گرفته تا سایر اقلام ارزشمند مانند مبلمان و لباس متفاوت است، بسیاری از عروس ها طلا را انتخاب می کنند. برای بسیاری، دلیل آن همانطور که قبلا ذکر شد این است: امنیت مالی. طلا همیشه یک فلز گرانبها بوده است و به دلیل این ویژگی، ارزش آن اغلب بدون توجه به وضعیت اقتصاد در هر لحظه به طور قابل توجهی بدون تغییر باقی می ماند. در حالی که ارزش طلا البته در نوسان است، هنوز هم درجه ای از ثبات و ارزش پولی بالایی را برای صاحب خود فراهم می‌کند. به این ترتیب، در زمان‌های سخت، زنان همیشه جواهرات طلای خود را داشتند تا در صورت نیاز، آنها را بفروشند.

 

طلا در دیاسپورای عرب

در سال‌های اخیر، به‌ویژه در دیاسپورا، زنان جوان عرب رویکرد متفاوتی نسبت به ارزش فرهنگی طلای خود دارند. بسیاری از زنان جوان عرب هر روز از جواهرات طلای ساده تر و کاربردی تر استفاده می‌کنند. این شامل معمولاً گردنبندهای طلا با نام آنها به زبان عربی و همچنین گردنبندهایی به شکل کشور خود است. این طرح‌ها راه خود را به سایر جواهرات نیز باز کرده‌اند، مانند انگشترها و دستبندهایی با نقوش فرهنگی و مذهبی که طلا را تزیین می‌کنند. این نوع جواهرات سطح جدیدی از اهمیت را برای استفاده کننده فراهم می کند: غرور فرهنگی. از طریق این طرح‌ها، یک زن عرب در دیاسپورا می‌تواند با افتخار فرهنگ خود را از طریق جواهرات خود بازنمایی کند. این جهش اخیر در جواهرات مهم فرهنگی باعث راه اندازی چندین کسب و کار جواهرات متعلق به اعراب و الهام گرفته از اعراب شده است.

طلا همچنان در فرهنگ عرب حک شده است

جواهرات طلا برای زنان عرب از ثبات مالی گرفته تا احساس غرور فرهنگی و هویت اهمیت زیادی دارد. در حالی که شیوه پوشیدن جواهرات طلا توسط زنان عرب اغلب در حال تغییر است، و در حالی که طرح‌ها به تکامل خود ادامه می‌دهند، یک چیز مطمئن به نظر می‌رسد طلا واقعاً نمادی تزلزل ناپذیر از فرهنگ عرب است.

طلا، فلز گرانبها قبلاً به عنوان دارایی پولی استفاده می شد. اما زمان در حال تغییر است، زیرا سرمایه گذاران طلا را به عنوان یک کالای ارزشمند می‌دانند و نه فقط به عنوان جواهرات ممتاز که برای ساخت انگشتر، گردنبند، زیور آلات، ساعت، مدال، سکه، اقلام الکترونیکی و غیره استفاده می‌شود. فلز زرد این عنوان را به عنوان شرط امن به خود اختصاص داده است. این بدان معناست که سرمایه گذاری در آن بهترین گزینه است، زیرا قیمت آن در زمان نوسانات و عدم اطمینان بازار افزایش می‌یابد.

برچسب ها :
به این محصول امتیاز دهید:
یک نظر برای این مقاله بنویسید

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد. فیلدهای اجباری با * نشان گذاری شده‌اند.